Hlavním cílem projektu „Bez školy to nepůjde“ bylo vhodnými prostředky motivovat žáky k dokončení školní docházky. Projekt si kladl za cíl pomoci dětem a mladistvým zvládat nároky školního prostředí. Důvodem problémů ve škole byly napjaté vztahy mezi vrstevníky, problémy v rodině nebo hledání sebe sama. V rámci komplexního programu jsme se jim snažili pomoci měnit jejich životní situaci tak, aby dokončení vzdělání bylo možné. Pracovníci Arkády žákům pomáhali hledat východiska z jejich problémů, učili je lépe vycházet se spolužáky a učiteli.
Projekt se zaměřoval také na rodiče znevýhodněných žáků. Vedle přednášek a besed na třídních schůzkách ve školách jsme poskytovali individuální konzultace, které pomáhaly rodičům zvládat vývojové, výukové a výchovné problémy jejich dětí.
V neposlední řadě byl projekt ku pomoci také pedagogům. Pro ty byly určeny konzultace a vzdělávání zaměřené na výchovnou a výukovou problematiku žáků a studentů.
Cílem programu bylo napomoci vytvořit zdravé vztahy ve třídě. Se třídou, v níž byly vztahy mezi žáky rušeny jedním či několika málo „provokatéry“, pracovala lektorka na zlepšení atmosféry a vytvářela tak prostor pro vzájemnou spolupráci.
Jednalo se o intenzivní práci s malou skupinkou 5 – 6 žáků, které jejich okolí vnímalo jako problémové. Program je motivoval ke změně a k dokončení školní docházky. Vzhledem k tomu, že byl určen pro malé skupinky žáků, byl zajištěn individuální přístup ke každému účastníkovi. Díky tomuto přístupu mohla být celá intervence adresnější a účinnější.
Program byl založen na minimálně 3 měsíční intenzivní spolupráci se žákem. Pokud to situace vyžadovala, byla spolupráce rozšířena i na jeho rodiče. Tým zahrnoval pedagogické poradce, preventistu, psychologa a psychiatra. Psycholog na základě diagnostiky navrhl podmínky, obsah a délku spolupráce.
Zaměřovalo se na řešení problémů žáků zapojených do programu. Poradenství zahrnovalo informace typu – kam se obrátit při výběru střední školy, jaké povolání je pro mě vhodné, kde je možno zajistit doučování.
Pomáhalo rodičům zvládat jejich rodičovskou roli. Ovlivňovalo jejich výchovné postoje, zvyšovalo výchovné kompetence, kladně posilovalo vztah mezi rodičem a dítětem. S rodiči jsme řešili, jak zvládat nedorozumění a jak předcházet konfliktním situacím.
Cílem probačních programů bylo rozvíjení sociálních dovedností a osobnosti mladistvého, který se dostal do konfliktu se zákonem. Programy podporovaly jejich vhodné zařazení do společnosti a tím přispívaly ke snížení rizika opakování trestné činnosti.
Období realizace: 1.3.2009 – 28.2.2012
Číslo smlouvy: CZ.1.07/1.2.06/01.0009
Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost